Huishoudelijk Reglement
Vastgesteld in de ledenvergadering van 10 april 2018.
Artikel 1
De vereniging stelt zich ten doel het verlenen van eerste hulp bij ongelukken te bevorderen.
Zij tracht dit doel te bereiken door:
- Het organiseren van cursussen waarin onderricht wordt gegeven, dat vereist wordt voor een goede eerstehulpverlening.
- Het aanschaffen en verstrekken van materiaal ten behoeve van de eerste hulp, het aan de leden verstrekte materiaal blijft eigendom van de vereniging EHBO Krimpen aan den IJssel.
- Het al dan niet in georganiseerd verband daadwerkelijk verlenen van eerste hulp bij ongelukken.
- Elk ander wettig middel dat het doel kan bevorderen.
Artikel 2
Leden kunnen zijn personen die:
- De zestienjarige leeftijd heeft bereikt.
- Een geldig Eenheidsdiploma EHBO bezitten.
- Jaarlijks hun contributie betalen.
- Leden kunnen ook personen zijn die geen geldig Eenheidsdiploma EHBO bezitten.
Jeugdleden zijn personen die:
- Nog geen zestien jaar zijn en
- het jeugd diploma A of B van het Oranje Kruis hebben behaald.
- Zij hebben geen stemrecht.
Ereleden zijn personen die:
- Op voordracht van het bestuur door de ledenvergadering worden benoemd.
- Zij zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.
- Zij behouden het stemrecht.
Cursisten/niet leden kunnen zijn die:
- De cursus Eenheidsdiploma volgen.
- Na het behalen van het Eenheidsdiploma EHBO lid worden van onze vereniging.
Donateurs en begunstigers zijn personen en/of bedrijven die jaarlijks aan de vereniging een bijdrage van ten minste € 10,00 betalen.
Artikel 3
Voor leden worden jaarlijks kosteloos herhalingslessen gegeven voor het geldig houden van hun Eenheidsdiploma en aantekeningen. Jeugdleden kunnen tegen betaling van de onkosten herhalingslessen tussen A & B bijwonen.
Artikel 4
Leden die een geldig Eenheidsdiploma en/of aantekeningen bezitten verbinden zich in alle voorkomende gevallen eerste hulp te verlenen, geheel overeenkomstig de richtlijnen van het Oranje Kruis hen op de cursussen gegeven. Verder dienen de leden te zorgen dat hun diploma en/of aantekeningen geldig zijn en blijven.
Artikel 5
Het lidmaatschap loopt van 1 januari tot en met 31 december. Zij die als lid wensen toe te treden kunnen zich aanmelden bij het bestuur. De onder artikel 2 genoemde leden verbinden zich bij tussentijds toetreden voor juli voor de gehele contributie over het lopende boekjaar.
Bij toetreden na 1 juli verbinden zij zich voor de helft van de contributie over het lopende boekjaar. Nieuwe leden, die op onze vereniging de cursus met goed gevolg hebben afgesloten betalen geen contributie over het nog lopende kalenderjaar.
Leden die niet vóór 1 december van het boekjaar aan de secretaris schriftelijk hun lidmaatschap hebben opgezegd verbinden zich stilzwijgend tot het voldoen van hun contributie. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een boekjaar eindigt, blijft de jaarlijkse contributie verschuldigd.
De contributie wordt jaarlijks op voorstel van het bestuur door de ledenvergadering vastgesteld. De contributie wordt eens per jaar geïnd. De donatiegelden worden jaarlijks geïnd. Bij een contributie betaling na 1 april wordt deze verhoogd met € 5,00 administratiekosten.
Artikel 6
Het bestuur bestaat uit ten minste drie personen en ten hoogste negen personen, onder wie een voorzitter, een secretaris en penningmeester. Zij worden gekozen uit de leden en benoemd in de ledenvergadering door de leden en ereleden. Op de jaarlijkse ledenvergadering treden volgens een te maken rooster tenminste één derde deel van het aantal bestuursleden af, aftredende bestuursleden zijn direct herkiesbaar. Voor elk aftredend bestuurslid dat niet herkiesbaar is, maakt het bestuur een aanbeveling van ten minste één nieuw te benoemen bestuurslid. De leden hebben het recht deze aanbeveling uit te breiden door schriftelijk opgeven van namen tot uiterlijk 30 minuten voor de aanvang van de te houden ledenvergadering. Deze aanbeveling moet voorzien zijn van een schriftelijke bereidverklaring van de kandidaat. De voorzitter wordt door de ledenvergadering gekozen en benoemd. De overige functies worden onderling door het bestuur na de jaarlijkse ledenvergadering verdeeld. Het bestuur kan uit hun midden een vicevoorzitter, een 2e secretaris en/of 2e penningmeester kiezen. Het bestuur vergadert zo dikwijls als dat nodig is maar ten minste één maal per halfjaar.
Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt, dat een samenvatting geeft van de gehouden gedachtewisseling over de behandelde punten, van de genomen beslissingen en van de daaruit voortvloeiende opdrachten. De genomen besluiten worden vermeld op de besluitenlijst.
Artikel 7
De voorzitter staat aan het hoofd van de vereniging. Hij/zij neemt en bevordert alle maatregelen, welke kunnen strekken tot een goede coördinatie van de werkzaamheden van het bestuur en tot een zo goed mogelijk contact tussen de bestuursleden onderling.
De secretaris verzorgt het (digitale) archief en de behandeling van alle in – en uitgaande stukken. Samen met de voorzitter stelt hij/zij de agenda op voor de vergaderingen. Verzorgt de uitnodigingen aan bestuursleden en leden voor de vergaderingen. Stelt aan het eind van het verenigingsjaar een jaarverslag op, waarin gegevens zijn opgenomen over de samenstelling van het bestuur, over het verloop der leden, over de activiteiten van de vereniging, over de gehouden vergaderingen en over de genomen besluiten.
De penningmeester is belast met het beheer van de financiën van de vereniging. Hij/zij zorgt voor inning van de contributies en donatiegelden en andere aan de vereniging verschuldigde bedragen en tot regelmatige afdoening van hetgeen de vereniging verschuldigd is aan derden.
Hij/zij geeft het bestuur regelmatig een overzicht van de financiële toestand van de vereniging.
De penningmeester maakt omstreeks de aanvang van het verenigingsjaar een begroting van inkomsten en uitgave en legt deze voor aan het bestuur.
De penningmeester stelt aan het einde van het verenigingsjaar een jaarverslag op, waarin een gespecificeerd en zodanig verklarend overzicht wordt gegeven van de ontvangsten en uitgave van de vereniging.
De overige bestuursleden staan het dagelijks bestuur bij in hun taken, daarnaast verzorgen zij de taken welke hun incidenteel dan wel duurzaam worden opgedragen.
Zij vervangen in voorkomende gevallen de voorzitter, secretaris of penningmeester.
De secretaris kan worden terzijde gestaan door een notulist(e).
Artikel 8
Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging, voor zover uit de wet niets anders voortvloeit.
De bevoegdheid tot vertegenwoordiging komt bovendien toe aan de voorzitter en secretaris gezamenlijk en waar het financiële zaken betreft eveneens de penningmeester. Bij afwezigheid of verhindering van één van hen wordt de vereniging vertegenwoordigd door hun respectievelijke plaatsvervangers.
Artikel 9
In de vereniging kunnen de volgende vergaderingen worden gehouden:
- Jaarlijkse ledenvergadering
- Buitengewone ledenvergadering
De jaarlijkse ledenvergadering wordt gehouden vóór 1 april. In deze vergadering brengt het bestuur verslag uit over de verrichtingen van het afgelopen jaar, door het:
- Jaarverslag van de secretaris.
- Het overleggen van een balans en verslag van de baten en lasten van de van de vereniging en een begroting voor het komende boekjaar door de penningmeester.
- Het verslag van de kascontrolecommissie die een onderzoek heeft ingesteld van rekening en verantwoording over het afgelopen boekjaar.
- Het benoemen van een kascontrole commissie die onderzoek verricht van de rekening en verantwoording over het lopende boekjaar, voor de volgende te houden jaarlijkse ledenvergadering.
- Deze commissie bestaat uit tenminste twee leden en een reserve lid zoals genoemd in artikel 2.
- Verslagen van de commissaris van materiaal.
- Het houden van een bestuursverkiezing.
- Het behandelen van wat verder ter vergadering wordt gebracht.
Buitengewone ledenvergaderingen worden gehouden zo dikwijls het bestuur dat wenselijk acht, of binnen vier weken nadat daartoe een schriftelijk verzoek met opgave van de behandelde onderwerpen van tenminste één tiende van het aantal stemgerechtigde leden bij het bestuur is binnengekomen.
De uitnodiging voor een ledenvergadering geschiedt door het bestuur tenminste veertien dagen voor de te houden vergadering. In de uitnodiging worden de te behandelen onderwerpen vermeld.
Artikel 10
In de vergadering heeft ieder niet geschorst lid het recht één stem uit te brengen.
Een lid kan buiten zijn stem slechts één stem als gemachtigde uitbrengen. Een machtiging dient ten minste voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de secretaris te zijn ingediend.
Een lid heeft geen stemrecht in zaken, die hem/haar, zijn echtgenoot of directe familie betreffen.
Stemmingen over personen geschiedt schriftelijk, over zaken mondeling tenzij de ledenvergadering anders beslist.
Bij een stemming over personen geldt de volstrekte meerderheid. Indien na een tweede vrije stemming geen van de kandidaten de volstrekte meerderheid verkrijgt, dan wordt gestemd over de twee personen die de meeste stemmen hebben verkregen.
Indien over zaken geen volstrekte meerderheid wordt behaald is het voorstel verworpen.
Artikel 11
Het bestuur behoeft de machtiging van de ledenvergadering voor het vervreemden, bezwaren of verkopen van bezittingen van de vereniging welke het bedrag van €. 1200,00 overschrijden.
Het besluit voor deze machtiging kan slecht plaats vinden na een besluit van de ledenvergadering, waar tenminste tweederde van de leden aanwezig zijn en het voorstel met tenminste tweederde van het aantal uitgebrachte stemmen wordt aangenomen. Is niet tweederde van het aantal leden aanwezig, dan wordt er binnen vier weken een nieuwe vergadering bijeengeroepen, ongeacht het aantal aanwezige en vertegenwoordigde leden, kan het voorstel opnieuw in stemming worden gebracht.
Artikel 12
Een besluit tot statutenwijziging kan slecht plaats vinden na een besluit van de ledenvergadering, waar tenminste tweederde van de leden aanwezig zijn en het voorstel met ten minste tweederde van het aantal uitgebrachte stemmen wordt aangenomen. Is niet tweederde van het aantal leden aanwezig, dan wordt er binnen vier weken een nieuwe vergadering bijeengeroepen, ongeacht het aantal aanwezige en vertegenwoordigde leden en kan het voorstel opnieuw in stemming worden gebracht.
Artikel 13
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet wordt door het bestuur beslist.